تجلی تجارت مهراندیش

Search
کنتاکتور-چیست

کنتاکتور چیست و چگونه کار می کند؟

کنتاکتور چیست؟

کنتاکتور چیست؟ کنتاکتور یک وسیله الکتریکی است که به طور گسترده برای روشن و خاموش کردن مدارها استفاده می شود. به این ترتیب، کنتاکتورهای الکتریکی زیرمجموعه ای از کلیدهای الکترومغناطیسی را تشکیل می دهند که به عنوان رله شناخته می شوند.

کنتاکتور-چیست

رله یک دستگاه سوئیچینگ الکتریکی است که از یک سیم پیچ الکترومغناطیسی برای باز و بسته کردن مجموعه ای از کنتاکت ها استفاده می کند. این عمل منجر به روشن یا خاموش شدن مدار (برقراری یا قطع شدن مدار) می شود. کنتاکتور نوع خاصی از رله است، اگرچه تفاوت‌های مهمی بین رله و کنتاکتور وجود دارد. کنتاکتورها اصولاً برای استفاده در برنامه‌هایی طراحی شده‌اند که مقدار زیادی جریان نیاز به تعویض دارد. اگر به دنبال تعریف مختصر کنتاکتور الکتریکی هستید، می توانید چیزی شبیه به زیر بگویید:

کنتاکتور یک وسیله کلید کنترل الکتریکی است که برای باز و بسته کردن مکرر مدار طراحی شده است. کنتاکتورها معمولاً برای کاربردهای دارای جریان بالاتر نسبت به رله‌های استاندارد استفاده می‌شوند که کار مشابهی را با سوئیچینگ جریان کم انجام می‌دهند.

برای خرید کنتاکتور و رله میتوانید به سایت ما مراجعه کنید.

کنتاکتورها برای چه مواردی استفاده می شوند؟

یک کنتاکتور الکتریکی در طیف گسترده ای از موقعیت ها استفاده می شود که در آن نیاز به تغییر مکرر برق به یک مدار وجود دارد. مانند سوئیچ های رله، آنها برای انجام این کار در هزاران سیکل طراحی و ساخته شده اند.

کنتاکتورها عمدتاً برای کاربردهای توان بالاتر نسبت به رله انتخاب می شوند. این به دلیل توانایی آنها در اجازه دادن به ولتاژها و جریانهای پایین برای سوئیچ کردن، یا چرخه برق، یک مدار ولتاژ/جریان بسیار بالاتر است.

هنگامی که یک کنتاکتور به عنوان یک راه‌انداز مغناطیسی برای موتور الکتریکی استفاده می‌شود، معمولاً طیف وسیعی از ویژگی‌های ایمنی دیگر مانند قطع برق، حفاظت از اتصال کوتاه، محافظت در برابر اضافه بار و حفاظت در برابر ولتاژ را نیز فراهم می‌کند.

کنتاکتورهایی که برای کنترل تاسیسات روشنایی پرقدرت استفاده می‌شوند، اغلب در یک پیکربندی ضامن چیده می‌شوند تا مصرف برق کلی را کاهش دهند. این آرایش شامل دو سیم پیچ الکترومغناطیسی است که پشت سر هم کار می کنند.

یک سیم پیچ، تماس های مدار را در صورت روشن شدن کوتاه می بندد و آنها را به صورت مغناطیسی بسته نگه می دارد. سیم پیچ دوم آنها را دوباره با برق باز می کند. این نوع راه اندازی به ویژه برای اتوماسیون راه اندازی های روشنایی اداری، تجاری و صنعتی در مقیاس بزرگ رایج است. این اصل مانند نحوه کار یک رله چفت کننده است، اگرچه رله دوم بیشتر در مدارهای کوچکتر با بارهای کاهش یافته استفاده می شود.

از آنجایی که کنتاکتورها به طور خاص برای این نوع کاربردهای ولتاژ بالا در نظر گرفته شده‌اند، از نظر فیزیکی بزرگ‌تر و قوی‌تر از دستگاه‌های سوئیچینگ رله استاندارد هستند. با این حال، بیشتر کنتاکتورهای الکتریکی هنوز به گونه ای طراحی شده اند که به راحتی قابل حمل و نصب باشند و به طور کلی برای استفاده در مدار بسیار مناسب در نظر گرفته می شوند.

کنتاکتورها چگونه کار می کنند؟

برای درک بهتر نحوه عملکرد یک کنتاکتور، دانستن سه جزء اصلی هر دستگاه کنتاکتور الکتریکی هنگام مونتاژ مفید است. اینها معمولاً سیم پیچ، کنتاکت ها و محفظه دستگاه هستند.

  • سیم پیچ یا آهنربای الکتریکی جزء کلیدی یک کنتاکتور است. بسته به نحوه راه‌اندازی دستگاه، هنگام دریافت برق، عملکرد خاصی را روی کنتاکت‌های سوئیچ انجام می‌دهد (باز کردن یا بستن آنها).
  • کنتاکت ها اجزای دستگاهی هستند که برق را در مدار سوئیچینگ انتقال می دهند. انواع مختلفی از کنتاکت ها در اکثر کنتاکتورها از جمله فنرها و کنتاکت های برق یافت می شود. هر نوع عملکرد خاصی را در انتقال جریان و ولتاژ انجام می دهد
  • محفظه کنتاکتور یکی دیگر از قطعات مهم دستگاه است. این محفظه ای است که سیم پیچ و کنتاکت ها را احاطه کرده و به عایق بندی اجزای کلیدی کنتاکتور کمک می کند. این محفظه از کاربران در برابر لمس تصادفی هر بخش رسانای سوئیچ محافظت می کند و همچنین محافظت قوی در برابر خطراتی مانند گرم شدن بیش از حد، انفجار و خطرات محیطی مانند آلودگی و رطوبت ارائه می دهد.

اصل عملکرد یک کنتاکتور الکتریکی ساده است. هنگامی که سیم پیچ الکترومغناطیسی جریانی از آن عبور می کند، میدان مغناطیسی ایجاد می شود. این امر باعث می شود که آرمیچر داخل کنتاکتور با توجه به کنتاکت های الکتریکی به روش خاصی حرکت کند.

بسته به نحوه طراحی دستگاه خاص و نقشی که برای آن در نظر گرفته شده است، معمولاً باز یا بسته شدن کنتاکتورها است.

  • اگر کنتاکتور به طور معمول باز (NO) طراحی شده باشد، تحریک سیم پیچ با ولتاژ، کنتاکت ها را به هم فشار می دهد، مدار را برقرار می کند و اجازه می دهد برق در اطراف مدار جریان یابد. هنگامی که سیم پیچ قطع می شود، کنتاکت ها باز می شوند و مدار خاموش می شود. بیشتر کنتاکتورها اینگونه طراحی می شوند
  • اگر کنتاکتور به طور معمول بسته (NC) طراحی شده باشد، برعکس عمل می کند. مدار کامل است (تماس ها بسته است) در حالی که کنتاکتور بدون برق است، اما قطع که می شود (تماس ها باز می شود) هر زمان که جریان به آهنربا الکتریکی وارد شود. این یک پیکربندی کمتر متداول برای کنتاکتورها است، اگرچه یک تنظیم جایگزین نسبتا رایج برای کلیدهای رله استاندارد است.

کنتاکتورها می توانند به سرعت این وظیفه سوئیچینگ را در طی هزاران (یا در واقع میلیون ها) چرخه در طول عمر کاری کامل خود انجام دهند.

نمودار سیم کشی کنتاکتور

یک مثال رایج از نمودار سیم کشی کنتاکتور ممکن است چیزی شبیه به این باشد. این نمودار مثال برای یک کنتاکتور سه قطبی با طراحی N.O (به طور معمول باز) است.

تفاوت بین کنتاکتور و رله

اگرچه قبلاً بیان کردیم که کنتاکتورها برای کاربردهای توان بالاتر نسبت به رله استفاده می‌شوند، درک تفاوت‌های فنی کامل بین کنتاکتور و رله کمی پیچیده‌تر است.

یک لیست کامل تر از تفاوت های بین کنتاکتور و رله شامل موارد زیر است:

ظرفیت بار: کنتاکتورها به گونه ای طراحی و ساخته شده اند که کاربردهای سوئیچینگ توان بسیار بالاتری را نسبت به رله های کنترلی انجام دهند. رله‌ها معمولاً برای استفاده با بارهای حدود 5A-15A رزرو می‌شوند و اغلب برای 10A یا کمتر رتبه‌بندی می‌شوند.

استانداردهای کنتاکت باز-بسته: کنتاکتور اغلب فقط صرف این طراحی شده است تا با کنتاکت‌های نرمالی باز(NO) کار کنند. از طرف دیگر رله بسته به عملکرد مورد نظرهم می‌توانند نرمالی بسته(NC) و هم نرمالی باز(NO) باشند. این بدان معناست که هنگامی که کنتاکتور در حال بی برق شدن است، معمولا هیچ ارتباطی وجود ندارد درصورتی که یک رله در این شرایط،می تواند ارتباط الکتریکی خوبی داشته باشد.

حفاظت و ویژگی های ایمنی: تفاوت رله و کنتاکتور این است که کنتاکتورها معمولاً بارهای زیادی را پشتیبانی می‌کنند، اغلب دارای ویژگی‌های حفاظتی می باشند مانند کنتاکت‌های فنری برای اطمینان از قطع شدن مدار در هنگام قطع برق هستند.این ویژگی حفاظتی بسیار حائز اهمیت است زیرا در موقعیت‌های پر بار کنتاکت‌های معمولی می‌توانند خود را با هم جوش دهند که می‌تواند هنگامی که مدار قرار است خاموش باشد، موقعیت خطرناکی را ایجاد کنند.

نمونه های رایج از ویژگی های ایمنی کنتاکتور استاندارد عبارتند از:

کنتاکت های فنری، برای قطع یک مدار الکتریکی در صورت خاموش بودن کنتاکتور
حفاظت اضافه بار که در صورت دریافت نوسان جریان برای یک دوره معین، راه اندازی می شود
سرکوب قوس مغناطیسی، که هر قوس جریانی را مجبور می‌کند مسافت بیشتری را نسبت به انرژی که حمل می‌کند طی کند.

راهنمای انتخاب کنتاکتور

انواع مختلفی از کنتاکتورها برای خرید آنلاین در انگلستان و جاهای دیگر در دسترس هستند، از جمله کنتاکتورهای تک فاز و کنتاکتورهای سه فاز.

انتخاب بهترین کنتاکتور الکتریکی برای یک کاربرد معین مستلزم ارزیابی دقیق معیارها، ویژگی ها و مشخصات مهم مختلف است. الزامات بار و درجه بندی توان (ولتاژ و جریان) همیشه از مهم ترین ملاحظات خواهد بود.

انواع کنتاکتور

کنتاکتور مغناطیسی و کنتاکتور سوئیچ مغناطیسی به طور کامل از طریق الکترومغناطیس کار می کند و بنابراین برای انجام مداوم نقش خود نیازی به مداخله مستقیم ندارد. این باعث می شود که آن را به یکی از طراحی های کارآمدتر و قابل اطمینان تر تبدیل کند زیرا سوئیچینگ الکترومغناطیسی فقط به مقدار کمی نیرو نیاز دارد. همچنین کارکرد کامل کنتاکتور از راه دور را امکان پذیر می کند. امروزه تقریباً تمام کنتاکتورهای الکتریکی بر این اساس کار می کنند.

حداکثر ولتاژ سوئیچینگ و حداکثر جریان سوئیچینگ

حد بالای ولتاژ و جریانی که یک طرح، مارک یا مدل کلید می تواند از عهده آن برآید، همیشه باید مستقیماً از نظر الزامات مدار یا موتوری که در آن استفاده می شود ارزیابی شود.در حالی که ممکن است یک محصول به عنوان کنتاکتور 230 ولت، کنتاکتور 240 ولت یا کنتاکتور 1000 ولت DC ذکر شود، مشخصات دقیق تر سازنده معمولاً به حداکثر ولتاژ سیم پیچ، رتبه جریان تماس، رتبه ولتاژ تماس و رتبه بندی توان کلی دستگاه اشاره مستقیم دارد.

آنها همچنین تعداد کنتاکت های کمکی، نوع ترمینال، پیکربندی حالت عادی و حداقل و حداکثر دمای عملیاتی را فهرست می کنند. کنتاکتورها نسبت به رله ها گرمای بیشتری تولید می کنند و در انتخاب واحد مناسب برای نصب باید این را در نظر گرفت.

بسته به کاربرد مورد نظر ماژول، درجه بندی های مختلف الکتریکی برای کنتاکتورها اغلب به صورت مقاومتی یا القایی داده می شود. درجه بندی مقاومتی برای کنتاکتورهایی که با المنت های گرمایشی یا تاسیسات کنترل روشنایی استفاده می شوند رایج تر است، در حالی که رتبه بندی بار القایی برای موتورها، ترانسفورماتورها و شیر برقی رایج تر است.

همچنین شایان ذکر است که ولتاژ سیم پیچ کنتاکتور (ولتاژ مدار کنترل) لزوماً نباید با ولتاژ بار در حال روشن و خاموش شدن یکسان باشد. به عنوان مثال، ولتاژ سیم پیچ می تواند 24 VDC باشد، اما موتور روشن و خاموش می تواند 400 VAC باشد. ولتاژهای سیم پیچ معمولی موجود شامل 12، 24، 48، 110، 230 و 400 ولت است.

برندهای کنتاکتور

بسیاری از برندهای پیشرو به دلیل تولید کلیدهای کنتاکتور برقی با کیفیت بالا و قابل اعتماد مشهور هستند. از جمله ABB, Allen Bradley, Eaton, Lovato, Schneider El

ABB, Allen Bradley, Eaton, Lovato, Schneider Electric, Siemens, TE Connectivity and WEG.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *