تجلی تجارت مهراندیش

Search
شیر تنظیم فشار

شیر تنظیم فشار

شیر تنظیم فشار عملاً در هر سیستم هیدرولیک و پنوماتیک یافت می شود. شیر تنظیم فشار در عملکردهای مختلفی از نگه داشتن فشار سیستم زیر حد مطلوب گرفته تا حفظ سطح فشار تنظیم شده در بخشی از مدار کمک می کند. انواع مختلف شیرهای کنترل فشار عبارتند از: تسکین، کاهنده، ترتیب، تعادل، ایمنی و تخلیه.

شیر تنظیم فشار معمولاً دریچه بسته هستند، به جز دریچه های کاهنده که معمولاً باز هستند. برای اکثر این شیرها، محدودیتی برای ایجاد کنترل فشار لازم ضروری است.

یک استثنا، شیر تخلیه با کنترل خارجی است که برای فعال کردن آن به سیگنال خارجی بستگی دارد که معمولاً از یک تنظیم کننده فشار دیجیتال می آید. در کاربردهای خاص، مانند ونتیلاتورها و دستگاه های بیهوشی، جریان باید همیشه ثابت باشد. تغییرات در جریان گازها می تواند منجر به آسیب جدی یا مرگ شود. به همین دلیل است که شیرهای کنترل بسیار مهم هستند.

شیر تنظیم فشار اطمینان (Pressur Relief Valve)

اکثر سیستم های قدرت پنوماتیک و هیدرولیک برای کار در محدوده فشار تعریف شده طراحی شده اند. این محدوده تابعی از نیروهایی است که عملگرها در سیستم باید برای انجام کار مورد نیاز ایجاد کنند. بدون کنترل این نیروها، قطعات برق و تجهیزات گران قیمت ممکن است آسیب ببینند. شیر اطمینان امکان جلوگیری از این خطر را فراهم می کنند.

شیر اطمینان (Pressur Relief Valve) محافظی هست که حداکثر فشار را در یک سیستم با منحرف کردن گازهای اضافی در زمانی که فشار خیلی زیاد می شود، محدود می کنند.این شیر یکی از اعضاء اصلی مجموعه سیستم هیدرولیک به حساب می آید و برای محدود کردن فشار در مدار هیدرولیک از این شیر استفاده می شود.

این نوع شیر به دو دسته مستقیم (Direct operated) و پیلوت دار (Pilot operated) تقسیم می شوند.

ویژگی های این شیر عبارتند از:

  1. در شرایط معمول این شیر بسته است.
  2. از دهانه ورودی فرمان می گیرد.
  3. به صورت موازی در مدار قرار می گیرد.

توسط پیچ تنظیم می توان با تغییر نیروی فشردگی فنر فشاری را که شیر اطمینان در آن شروع به باز شدن می کند تنظیم نمود.

شیر تنظیم فشار اطمینان

شیر تنظیم فشار ترتیبی یا سکوئنس ولو (Pressure Sequence Valve)

در مدارهایی که بیش از یک محرک دارند، احتمالاً لازم است که محرک ها را به ترتیب یا ترتیب مشخصی حرکت کنند. سوئیچ های محدود، تایمرها یا سایر دستگاه های کنترل دیجیتالی که با شیرهای ترتیبی یا سکوئنس ولو کار می کنند می توانند این کار را انجام دهند. شیرهای توالی معمولاً دریچه های دو طرفه بسته هستند و ترتیبی را تنظیم می کنند که عملکردهای مختلف در یک مدار اتفاق افتد.

ساختار شیر تنظیم فشار ترتیبی یا سکوئنس ولو شباهت زیادی به شیر اطمینان دارد و گاهی می توان از آن به عنوان جایگزین استفاده کرد.

کاربرد های شیر تنظیم فشار ترتیبی یا سکوئنس ولو

  • کنترل کردن ترتیب عملکرد دو شاخه موازی از یک مدار هیدرولیک به طوری که یکی پس از دیگری به ترتیب انجام شود
  • اطمینان از تامین فشار به میزان تعیین شده در یک قسمت از مدار قبل از شروع به کار قسمت دیگر

ترتیب مورد نظر را می توان با اندازه گیری سیلندرها با توجه به باری که باید جابجا کنند به دست آورد. ابتدا سیلندری که برای حرکت به کمترین فشار نیاز دارد شروع به حرکت می کند و در پایان کورس آن، فشار سیستم افزایش می یابد و سیلندر دوم و غیره را حرکت می دهد.

ویژگی های شیر ترتیبی

  • در شرایط معمول این شیر بسته است.
  • از پورت ورودی فرمان می گیرد.
  • به صورت سری در مدار قرار دارد.
  • خروجی روغن این شیر به بخش دیگری از مدار فرستاده می شود.
  • این شیر نیز دارای دو نوع مستقیم و پیلوت دار می باشد.
نمونه ای از شیر تنظیم فشار ترتیبی یا سکوئنس ولو

شیر کاهنده فشار (Pressure Reducing Valve)

شیر کاهنده فشار (Pressure Reducing Valve) یکی از قطعات پرکاربرد دیگر در یک سیستم هیدرولیک است.

در یک سیستم هیدرولیک که سیال با عملکرد پمپ به جریان می آید، سپس این جریان در سیستم برای حرکت در پمپ نیاز به کنترل شدن و تنظیم دارد و علاوه بر این حتی ممکن است برای قسمتی از مدار مشکلی به وجود آید که فشار بیش از حد ممکن  شود ، از آن جا که پمپ هیدرولیک قادر به تحمل یک فشار مشخصی است بنابراین لازم است برای کنترل این جریان از انواع شیر کنترل استفاده نماییم . شیر کاهنده فشار یکی از پرکاربردترین این شیرها است .

در شیر کاهنده فشار جریان اضافی به مخزن بر نمی گردد بلکه با تنگ کردن گلوگاه، افت فشار در خروجی را بوجود می آورد. در این شیرها بخاطر استفاده از اثر گلوگاه، گرما ایجاد می شود و مقدار این گرما در محاسبات مدار باید در نظر گرفته شود.

نمونه ای از شیر کاهنده فشار (Pressure Reducing Valve)

شیر متعادل کننده (Counter Balance Valve)

یکی از شیرهای تنظیم فشار هیدرولیک، شیر متعادل کننده (Counter Balance Valve) می باشد. برای کار با سیلندرهای عمودی بزرگ مانند سیلندرهای پرس هیدرولیک باید از شیر متعادل کننده (Counter Balance Valve) استفاده کرد.این شیر ها با ایجاد فشار مناسب در پیستون، وزنه را متعادل نموده و از حرکت وزنه به صورت خود به خود جلوگیری می کند. از این شیر جهت ایجاد فشار برای مقابله با نیرویب مثل نیروی وزن قالب پرس استفاده می شود تا اثر این نیرو دستگاه حرکت غیر قابل کنترل نداشته باشد. شیر کانتر بالانس یک شیر کنترل فشار می باشد که در حالت نرمال بسته است و از آن به عنوان متعادل نمودن بارهای هم جهت با حرکت استفاده می شود.

نمونه ای از شیر متعادل کننده (Counter Balance Valve)

برای تهیه شیر های تنظیم فشار می توانید از محصولات ما دیدن کنید.

انواع شیر تنظیم فشار اطمینان چیست؟

این نوع شیر به دو دسته مستقیم (Direct operated) و پیلوت دار (Pilot operated) تقسیم می شوند.

کاربرد های شیر تنظیم فشار ترتیبی یا سکوئنس ولو چیست ؟

– کنترل کردن ترتیب عملکرد دو شاخه موازی از یک مدار هیدرولیک به طوری که یکی پس از دیگری به ترتیب انجام شود
– اطمینان از تامین فشار به میزان تعیین شده در یک قسمت از مدار قبل از شروع به کار قسمت دیگر

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *